EDEFORSOMRÅDET
Bygdens Historia, Bosättningar
och Fornlämningar
Text av Eivor Lind
För 9000 år sen täcktes vår bygd av is, som
smälte till vatten, Litorinahavet bildades och täckte delar av vår
bygd, men landytorna reste sig och kustlinjen har sen dess
förskjutits mot öster. Växter, buskar och träd tog landytorna i
besittning, och gav föda för insekter, fåglar, däggdjur, och senare
kunde också människor livnära sig. När, och varifrån människor, kom
till vår bygd, kan ingen idag besvara, men genom olika fynd kan man
spåra härkomsten från norsk västkust, finsk, samisk, rysk men även
sydsvenska kännetecken.
Lämningar av riktigt gamla bosättningar
återfinns vid sen länge försvunna stränder, belägna 60-80 meter.
högre än dagens strandlinje. Inom Edeforsbygden har kartlagts
boplatslämningar uppe vid Bodträskåberget, Bovallen m.fl. platser.
Fynden i Vuollerim bedöms ha en ålder av 6000 år, och inom
Edeforsområdet anses vissa fynd lika gamla, kanske ännu äldre, upp
mot 8000 år. Andra fynd är fångstgropssystem. I Djupträsk,
Bodträskfors har hittats spjutspetsar. En av gråbrun flinta, med
hullingar som bedöms vara 3500 år (1500 år f.kr.), den bedöms ha
rysk härkomst.
Människors levebröd i vår bygd.
Människorna levde ett samlar- och fångstliv,
var rörliga och flyttade dit där födan fanns. I c:a 300 generationer
har människan odlat jorden, och blev då mer bofast i byar. Med
jordbruket kom också husdjur, men fiske och jaktfångster, och handel
var viktiga komplement. De sista århundradena har präglats av stor
strukturomvandling. Norrbotten skulle industrialiseras och många
kapitalstarka män har kommit till vår bygd och friskt försökt att
industrialisera, se Edefors, Svartlå, Engelska kanalen,
Bodträskfors, Åminne, Sandträsk mm. En och annan entreprenör
lyckades, skogsbolagen och Vattenfall hör väl till dessa, men många
blev utfattiga på misslyckade investeringar. Folket i bygden fick
dock arbete, skogsarbete, flottning, sågverksarbete, anläggningsjobb
m.m. I dagsläget hämtas skogen maskinellt, Vattenfalls anläggningar
är distansstyrda, så arbetstillfällena är mycket färre. Att vara
arbetslös, längre eller kortare tid är mycket vanligt.
Lule älv
Bygdens pulsåder som kommunikationsled och
inkomstkälla, dock inte alltid för bygdens folk. Lule älv och
dess biflöden har varit viktiga samfärdsleder. Vattenvägarna var
långt in i vår tid människornas väg. Älvdalen är rik på minnen från
tidigare bosättningar, från stenålder och skogssamebyar. Älven var
rik på fisk, bl.a. lax. Redan på 1300-talet upptäckte centralmakten
rikedomen vid Edeforsen, se Edefors laxfiske. Både prästerskap, adel
och kungamakt har lagt beslag på fiskerätten och hårt beskattat dess
tillgång, samt verkat för att utestänga ortens befolkning från
fångster.
Vintertid färdades man på isen och sommartid
med flottar och allehanda båttyper. I mitten av 1800-talet ökade
behovet av transporter av både varor och resenärer. Vägar var i de
närmaste obefintliga, och föga framkomliga. The Gellivare Company
(som ledde kanalbygget) se Engelska kanalen, anskaffade större
båtar. Hjulångaren ”Angur” sattes 1865 i trafik mellan Luleå -
Råbacken. Båten ”Hedensfors” trafikerade Hednoret - Edefors. Ovanför
Edefors upp till Storbacken gick båten ”Favorite”.
Varor och resenärer transporterats förbi
forsarna med häst eller gick man till fots. Bryggor för angöring
byggdes i Bredåker, Svartlå, Harads, Bodträskfors och Edefors. I
Harads låg bryggan vid älven i slutet av nuvarande Edestrandsvägen,
i Bodträskfors vid nuvarande brofästet, och i Edefors nedanför det
nedbrunna Turisthotellet. Lule älv skulle bli en verklig pulsåder
för landet. 1872 inköpte även Bodträskfors AB, tre fartyg, och det
uppstod konkurrens mellan fartygsägarna.
Konkurrensen bidrog säkert till att NK 27 juni
1873 skrev att ”afgifts-taxan synes vara ganska billig”, samt ”att
den fria täflingen äfwen härwidlag måtte komma allmänheten till
framtida hjelp”. Även sockenbor drev senare själva trafiken,
Aktiebolaget Primus bildades 1919. Men bilar och bussar hade
övertagit stor del av transporten av gods och resenärer. 1924 blev
det sista året med ordnade båtturer.
Flottning av tjärtunnor, timmer och sågat virke
pågick under 1800-talet till 1960-talet. Denna epok gav den bofasta
befolkningen ett gott ekonomisk tillskott under några veckor på
våren.
Lule älv anses idag av Vattenfall som landets
nyttigaste älv, med 16 kraftstationer, och 4 stora
regleringsmagasin. Älven ger c:a 15 miljarder kWh/år. Laxede
kraftstation (Edeforsen) togs i bruk 1962 och har en fallhöjd på 25
meter. Idag syns endast spår från 1700-1800 talet när Norrbotten
skulle industrialiseras, liksom från Kraftverkssamhällena som
anlades under utbyggnaden under 1900-talet. Trots ett genom tiderna
intensivt resursutnyttjande av vår älv så går inkomsterna oftast
bygdens folk förbi.
Edefors Församling
Tillkom i maj 1890. Redan 1824 hade byamännen i
Harads och Bredåker uttryckt missnöje med att Överluleå kyrka (bygd
1826) placerats i Boden och förklarat att övre delen av pastoratet
skulle fordra ny delning. 1879 var det aktuellt med skrivelse till
Kungl Maj:t.
Starkt drivande var Kaptenen C:O. Bergman, se
Bodträskfors Sågverk och Disponenten J.A. Wikström, se
Svartlå Bruk, med Nya Gellivarebolaget som ägare, De motiverade
tillkomsten av Edefors Församling, med att de som bodde i den övre
delen av pastoratet kunde ha upp till 11 mil till kyrkan. Avståndet,
och brist på väg, medförde att kyrkobesök ledde till närmast 1
veckas bortovaro från hemmet och arbetet. Svartlå hade 345 åboer och
285 övriga undersåtar, samt Bodträskfors 201 åboer och 179 övriga
undersåtar.
12 januari 1884 togs ett kyrkostämmobeslut i
Överluleå om delning och 1 maj 1884 hölls första kyrkostämman i
Edefors församling, om alla förberedelser för att få till stånd en
kyrkobyggnad m.m. Församlingsbildandet var klart 1 maj 1890.
Edefors kyrka
Till en församling hör en kyrka och 1888 stod
den nya kyrkan färdig. Den rymde 1.000 platser och reste sig stor
och mäktig på den plats i Harads där nuvarande kyrkan står. Natten
3-4 maj 1918 drabbades kyrkan av brand och var snart fullständigt
nedbrunnen. Försäkring täckte inte långt när till en nybyggnation.
Först midsommardagen 1928, invigdes den
nuvarande kyrkan. Kyrkan har 400 sittplatser. Bland konstföremålen
märks altartavlan och takkronorna snidade av arkitekt Valdemar
Granlund, Harads. Takmålningarna är utförda av konstnären Eric
Jerkhe, Stockholm.
Gamla orgeln av Elis Aln, Norsjö, ersattes 1969
med en ny från Grönlunds orgelfabrik, Gammelstad. Orgeln har 15
stämmor. Den lilla kyrkoorgeln har 4 stämmor och kommer även den
från Gammelstad.
Edefors församlingshem Edeforsvägen
72, vid väg 97
.
Lokalerna är belägna i f.d läkarvillan, som
1992, varsamt renoverades, med bibehållen ljus och luftig miljö. Här
ordnas sammankomster och samlingar, ett modernt kök kan erbjuda
förtäring. Lokalerna kan också nyttjas till konferenser.
Skolan
Skolhistorien börjar redan 1686 då
kyrkoherdarna enl. kyrkolagen skulle ivra för att ungdomen skulle
lära sig att läsa i bok. Edeforsbygden tillhörde då kyrkoledningen i
Gammelstad, så det var inte så mycket bevänt med kyrkans utlärning i
vår bygd. 1842 kom folkskolestadgan som föreskrev att det i var
socken skulle finnas skola med lärare.
Första skolhuset uppfördes av Harads
Byamän 1874 i Harads. Skolan fick också göra tjänst som bönhus och
stämmolokal. 1885 såldes detta hus till Edefors socken. 1900
ombyggdes det till ett fullständigt tvåvåningshus. Flera om- och
tillbyggnader har skett sen dess, men stommen ingår fortfarande i
den s.k. Rektorsbostaden, idag privatägd, ligger mitt emot
Församlingshemmet efter väg 97.
1891, enligt visitationsprotokoll, fanns 339
barn i skolåldern, 145 av dem fick en ofta undermålig undervisning i
hemmen, eller ingen alls. Skolor fanns i allt för ringa antal.
1896, fanns 426 skolpliktiga barn, men
fortfarande bara 1 skolhus. Ett flertal ambulerande lärare fanns och
skollokaler började anordnas i byarna.
1923, fanns 627 barn i skolåldern, skolhusen
hade ökat till 16 st. med tillsammans 20 lärosalar.
De flesta skolor ute i byarna har idag lagts
ner, skolskjutsar kan transportera barnen från hela församlingen.
Nuvarande skola, belägen vid Televägen i Harads togs i bruk 1953-54
och utökades 1958-59 ,
först som enhetsskola, nu med hög- mellan- och lågstadium, och även
förskola.
Bibliotek
Bibliotek är integrerat i skolan, men även
öppet för allmänheten.
Kläppgården,
hembygdsgård med
museum
Gården finns upptagen som hemman nr 4 i
jordeböcker från 1500-talet och även i förteckning över
skattepliktig egendom, i samband med Älvsborgs lösen 1571. Källorna
berättar om tolvmän (nämndemän i Härads rätt, en av de tolv) från
Kläppgården, mest känd är Nils Ersson som levde ogift på Kläppgården
till 1828.
Mangårdsbyggnaden är troligen uppförd i början
av 1800-talet, under tapeter har hittats blad av räkenskaper, vilka
berättar om lanthandel, en del redan från 1700- talet. Den driftige
affärsmannen Erik Hedström, som började verksamheten med damm, kvarn
och sågverksamhet i Bodträskfors, se Bodträskfors, bodde på
Kläppgården fram till 1862..
År 1881 flyttade familjen Carl och Maria
Larsson till ”Kläppen”. Lantbruket kombinerades med gästgiveri och
skjutsstation. Edefors kommun köpte, 1963, gårdstomten med samtliga
hus. Huvudbyggnaden blev hembygdsgård. Bagarstugan, uppförd långt
tidigare än nuvarande huvudbyggnad, blev museum och inrymmer Edefors
Hembygdsförenings samlingar. Den har utöver att vara bostad,
tjänstgjort som skollokal och även för slöjdutbildningar.
Utställningar
I mangårdsbyggnaden bedrivs vintertid en livlig
kurs- och föreningsverksamhet. Här finns utställningar från
”Laxfisket i Edefors”, ”Den gamla handelsboden”, ”Utvandring från
Edeforsbygden”, mm. Under sommartid har Edefors Hembygdsförening
hantverksförsäljning och visning av gården.
Hembygdsmuseet
I Bagarstugan eller sommarhuset finns en rik
samling av föremål från bygden. Redskap, verktyg, möbler, husgeråd,
textilier och böcker från den gamla skolan, allt är gåvor från
ortsbor.
Det gamla härbret inhyser en del större redskap
mm.
Edefors laxfiske
Man kan ana, att sen urminnes tider, har lax
fångats vid den laxrika Luleälvens forsar. Livet levdes efter
tillgång på föda, och efter egna lokala normer. Lagstiftarna levde
långt bort, men i takt med behov, från makthavare, att finna nya
inkomstkällor, började nya bestämmelser att gälla. Redan 1282, under
Magnus Ladulås tid, kom beslut om att ”alla norrländska och finska
strömmar, det som huvudfiske är, både, lax, ål,, sik och id skulle
lyda under kronan”. Fiskerätt kunde överlåtas, mot ränta till kronan
Genom ett kungl. överlåtelsebrev av den 2
februari 1327 får ärkebiskop Olof Björnsson, Kungsåren över
Hälsingland (dit vi räknades, vi lydde under Hälsingelagarna)
Johannes Ingimarsson, och två rika stormän, Nils Farthiesson och
Peter Ungi, ”hela den flod, som kallas Lulu, med omnejden, och även
dess bifloder” i förläning. Meningen var att stormännen skulle verka
som kolonisatörer för området.
Men deras huvudintresse blir att anlägga fasta
fisken i fiskrika älvar, Edefors blir den stora fångstplatsen..
Eventuellt lades grunden för fiskeläget på Laxholmen redan vid denna
tid. Fisken saltades och transporterades till bl.a. Stockholm. En
del såldes vidare till hansestäderna och övriga Europamarknaden.
Ett dokument från 1486, visar att
ärkebiskopens lott övergått till Uppsala Domkyrka. Samma år uppstår
en rättstvist med Lule sockenmän, som begärt att ”för sin fattigdoms
skull” få fiska lax i älven. Men de förbjuds av rätten. Lule älvs
lax ska fångas i Edeforsen och tillfalla de rika och mäktiga ägarna.
Efter Gustav Vasas reformation under 1500-talet övertar kungamakten
kyrkans rätt till laxfisket. Saltförsörjningen är ofta ett problem,
perioder av krig minskar import och höjer saltpriserna. Laxen kunde
bli skämd under transporten, och detta misshagade kungen.
Under 1600-talet finns ett dokument från
Häradstinget som fäller hård dom mot de ”hagalna ortsbor” som ger
sig på kronofisket. Det var Per Larsson, och hans son, från
Kläppgården, som försökt bedriva fiske vid Kriken.
12 juli 1621 donerar Gustav II Adolf i ett
privilegiebrev, mot taxa, del av fisket i Edefors till Luleå, som då
blivit stad, och behövde medel för sin uppbyggnad. 1675 (Karl IX)
fick Luleå nyttja fisket utan någon taxa Tidigt 1700-tal var
missväxtår och fisken går inte till. På saltboden, Laxholmen,
ristades årtalen in och i taket noterades hur högt vår- och
fjällfloden kom. Redskapen för fisket, kistor, bryggor och tinorna
fick ofta skador vid höga vattenstånd.
Luleå stads inkomster från laxfisket var under
århundradena betydande. 1886 köper Luleå in även den del, som kallas
Frälsefisket, som i drygt 500 år ägts av adliga och namnstarka
ägare, med namn som Oxenstierna, Sture, Bielke, Sparre, Trolle, Natt
och Dag m.fl. Luleå stad drev fisket i egen regi, med anställda som
även fungerade som vakter mot tjuvfiske. Efter 1889 utarrenderades
fisket, men efter sekelskiftet gick fisktillgången tillbaka och åren
1902-1906, var fisket stängt. Efter 1906 utarrenderades fisket i
5-årsperioder i huvudsak till folk i bygden.
Före sekelskiftet saltades och röktes laxen
innan transport, men med förbättrade transporter, främst genom
ångbåtstrafiken, kunde laxen sändas färsk i lådor med is. Efter 1926
skedde transport med bil eller buss. 1960 säljer Luleå stad
fallrätten för Edeforsen till Vattenfall, som byggde LAXEDE
KRAFTSTATION vid Drakaudden. Laxens väg upp till lekplatserna
stängdes för gott och laxfisket i Lule älv är nu ett minne blott.
Byggnaderna på Laxholmen har renoverats och
där finns gamla Fiskarstugan (1799), Rökboden (1702), Båthus,
Nyboden, Höboden, Isbod, Fårhus och ett idylliskt utedass.
Byggnaderna är byggnadsminnesförklarade. Utgrävningar har gjorts och
på 1980-talet upptäcktes och frilades en labyrint, liknande
återfinns vid kusten. Förmodligen har den tjänat som någon
besvärjelse för god fiskefångst, och måste som utvecklingen varit,
anses som något malplacerad, dock har den i gamla tider väl tjänat
sitt syfte. Under sommartid hålls Laxholmen öppen för allmänheten,
där sker försäljning av hantverk och förtäring .
DRAKAUDDEN och silverskatten.
Silver från Sarek transporterades under
1700-talet, via smältverket i Kvikkjokk, under drygt 40 års tid
förbi Edeforsen efter en kärrväg på fallets norra sida. För
silververkets räkning var även en båt i beredskap. Vintertid kom
lappar med silver i sina akkjor dragna av starka härkar. De drar
lättast i förvårnätterna, när nattkylan gör att skaren bär.
Sägnen berättar om lappen som en natt flydde
med silverlasten och grävde ner den på Drakaudden på andra stranden.
Med stolthet och mycket hemlighetsfullt berättas, om den förfader
som tog tillbaka silvret och gömde det. Samerna ansåg att vårt
kungahus alltför självsvåldligt brutit deras silvermalm.
Edefors Marknad
När Luleå älv var den stora kommunikationsleden
blev Edeforsen ett hinder och avbrott i trafiken, och därför en
naturlig samlingsplats. Under högsommaren blev det sed (hur gammal
vet ingen) att vid Överedet i Edefors hålla marknad. Tjärdalarna var
utbrända och tjärtunnorna forslade till älven, flottade till forsen
och uppstaplade på stranden. Birkarlar, (långt tillbaka) och senare
handelsmän gjorde uppköp och andra slog upp sina försäljningssstånd.
Folk från kusten kom med båtarna som
trafikerade älven. Edefors marknad var en stor händelse, inte bara
för den som bedrev handel, utan även för bygdens folk. Från omkring
liggande skogsbyar kom både unga och gamla för att. delta i handeln
och folkfesten. Förnödenheter av alla slag bytte ägare.
Bekymrade ledamöter i barnavårdsmyndigheten
skriver i ett protokoll på 1900-talet, att ”marknaden uppmuntrar
till osedligt leverne” och att antalet födda oäkta barn visade en
markant ökning, 9 månader efter tiden för marknaden. Tjärbränningens
tid var förbi, förbättrade kommunikationer, gjorde att varor fanns
att tillgå i affärer, och allt bidrog till att marknadsstånden
stängdes för gott, och den gamla marknaden upphörde 1941.
Marknadsplatsen kan ses i grönområdet på stranden vid piren från
engelska kanalens lämningar, och är klassade som ett fornvårdsobjekt.
Nedanför kraftstationen etablerades en ny
marknadsplats, år 1998, med byggnader, lönnkrog, köpbodar och
friluftsteaterscen. Projektet drivs lokalt för att synliggöra
Edefors historia.
Edeforsupproret se
engelska kanalen
Vid Edeforsmarknaden 20 juli 1865, utbröt fullt
slagsmål, spriten flödade, påkar, borrar, spett och spadar användes
som tillhyggen. Marknadsstånd slogs sönder och plundrades, folk
slängdes i älven, skott avlossades. Kanalbolaget hade
likviditetsproblem, löneutbetalningar hade uteblivit, och de många
utifrån komna arbetarna hade varit tvungna att sätta sig i skuld
till ortsbefolkningen. Detta ledde till irritation och små
sammanstötningar förekom mellan kanalarbetarna och ortsbefolkningen,
och kulminerade på marknaden.
Den 23 juli samlade sig arbetarna ånyo under
rusigt tillstånd, och då för att slå ihjäl alla norrbottningar som
besökte marknaden. Ortsbefolkningen fick fly mot Storsand och
Norrhed för att klara sig, och många blev skadade. Den enda polisen,
kronolänsmannen, rekvirerade hjälp för att få ordning på marknaden.
Med den nyinsatta båten Hedensfors anlände Landsfiskalen från Boden
med 50 militärer från Råneå plutonen. Lugnet återställdes. Tjugo man
anhölls och tio häktades. Dryga böter och även straffarbete utdömdes
senare i rättegångar. Det var i stort sett kanalarbetare
(utbölingarna) som ställdes till svars. Dock hade arbetarnas
bostadsbaracker blivit hårt åtgångna, med fönsterkross och annan
åverkan, vilken förorsakats av ortsbefolkningen.
Slagsmål i samband med marknad var kanske att
betrakta som ett ”normalt” inslag. Men här hade marknadsbesökarna
utökats med kanske hundratalet ”utbölingar” som lurats hit med
falska förespeglingar om goda löner och goda
anställningsförhållanden. Istället blev de inkvarterade i torftiga
arbetskaserner långt från hem och familj och kände nog förtvivlan
och irritation över uteblivna löner. Den socialt ointresserade
bolagsledningen hade nog stor skuld i det hela, det annars är det
svårt att förklara uppkomsten av liknande oroligheter vid Heden.
Ett kan fastslås, det var första gången under
industrialiseringsprocessen som militär utkommenderades mot
arbetare.
Masugnen i Edefors
Bergsrådet, Friherre Samuel Gustav Hermelin,
excentriker och en kolonisatör av stort format, kom att anlägga 10
järnbruk i länet. Malmtransporten var problematisk den skedde för
det mesta med renar eller hästar. Hermelin stod för tanken om
vattenväg genom kanaler och slussar i Lule älv, för att frakta
malmen, men kostnaden ansågs för stor. Hermelin fick privilegium för
masugnshytta i Edefors 1804. . Järn skulle framställas i masugn i
Edefors och vidareförädlas i en hammare och smedja i Svartlå,
nedströms vid Lule älv.
Malmtransporterna var problematiska, ett par
av övriga bruken brann ner, exporten försvårades och så kom kriget
1808 – 1809. Svartlå var i drift 1805 till 1808, men upphörde när
byggnaderna förstördes av att strandkanten gröptes ut av vårfloden
Hermelin meddelade Bergskollegiet år 1811, att en stångjärnshammare
skulle tas i bruk nov. 1812. Men innan dess hann Hermelin gå i
konkurs. Anläggningarna i Edefors och Svartlå kom att förfalla. År
1817 hade dammbyggnaderna spolierats, grävningarna för masugnen
rasat ihop, kolveden förmultnat, arbetarbostäderna förfallit.
Carl XIV Johan köpte 1820, Svartlå och Edefors
hemman. 1827 meddelas att utanmurarna till masugnen redan var
uppförda, ny grund hade grävts 1825. År 1829 var hytta till ¾
uppförd. Det ofullbordade järnbruket i Edefors drabbades av brand,
och huvudbyggnaden brann ner.
Rester av den ofullbordade anläggningen kan
idag iakttagas i terrängen strax ovan Forsträskåns mynning, ovanför
piren för kanalbygget. Ruinerna av dammbyggnad och masugn (fornvårdsobjekt)
samt rester av en vattenkvarn kan synas i bäcken då inte
vattenståndet är så högt.
Engelska kanalen
Gällivarebolaget, hade av Oscar I, köpt Gällivareverket, som
1861ombildats till Gällivarebolaget och senare Gällivareaktiebolag.
Planer fanns på att anlägga järnväg från Malmfälten till kusten. Man
misslyckades med att anskaffa kapital, järnvägsplanerna knöts till
kanalplanerna, gällivaremalmen skulle fraktas med tåg till Norrvik
vid Lule älv, därefter på pråmar via kanalväg ner till kusten. Detta
skulle bli en billigare lösning än järnväg hela vägen.
Gällivareaktiebolaget sökte riskvilligt kapital i England och The
Gellivare Company Limited, med säte i London, registrerades 25
febr.1864 och introducerades på börsmarknaden av väl ansedd engelsk
bankirfirma.
Planeringsarbetet för forsarna Heden och
Edefors påbörjades 1864. Projektet, i folkmun benämnt ”engelska
kanalen” var stort. Löjtnanten Robert Schoug, vid väg- och
vattenbyggnadskåren, hade projekterat och fungerade som
byggnadsansvarig. Arbetskraft hade anskaffats från hela Sverige, där
man lockade med bra arbete och tillgång på mark att bruka. Som mest
uppgick arbetsstyrkan till 1486 män, därav i Edefors ett par hundra
personer, men lönerna utbetalades oregelbundet.
Ekonomin för bolaget var ansträngd, hösten
1865 permitterades flera anställda, och 16 dec. meddelades från
London att all utbetalning upphörde. Arbetet hade framskridit ganska
långt och var till 2/3 klart. Schoug föreslog att arbetet skulle
fortgå i mindre skala tills bolagets ekonomiska situation ordnats
upp. Under 1866 fortsatte så arbetet, men vid nyårsskiftet var
bolaget i skuld till samtliga som hade del i projektet.
Bolaget avvecklades 1867, Luleå rådhusrätt
förklarade bolaget i konkurs, år 1871, var bolaget upplöst. Kvar i
Edefors och Hedens trakter lämnade projektet kvar fattigdom och
bitterhet. Efter älven finns ruinerna av det så storslagna arbetet,
som aldrig kom till användning. I Edefors finns stenpiren och rester
av den utgrävda kanalen.
Åminne ”mönstergård”
Och dess ”vällingklocka”, som hänger på
museet/bagarstugan på Kläppgården i Harads
1858 reste prins Carl (senare Carl XV) i
landets norra delar. Efter resan bildade han ett aktiebolag för
anläggning av en mönstergård för jordbruk och boskapsskötel.,
Åminnebolaget skulle vara en påminnelse av besöket i norr. Vid
första bolagsstämman kunde tillkännages följande prominenta
bolagsdelägare. HM:t Kejsar Napoleon III, Kejsarinnan Eugenie,
Drottning Viktoria, Prins och Prinsessan av Wales m.fl. storheter.
Frälsehemmanet Westerby nr 1, på södra sidan
av Lule älv, inköptes och gavs namnet Åminne. Under de kommande 10
åren byggdes mönstergården upp. ”Det var en eftersträfvansvärd ära
att blifva aktieägare i Åminnebolaget” Någon kontant utdelning
utföll aldrig utöver att å kungliga slottet gavs riklig traktering
vid bolagsstämmorna. ”Åminnelsefesterna” var enligt kungen de
gladaste tillställningarna.
1869 fick hushållningssällskapet egendomen som
gåva av och drev under 37 år lantbruksskola i Åminne. 1914 flyttades
lantbruksskolan till Gran i Öjebyn, och Åminneegendomen styckades
och såldes. Edefors kommun köpte delar därav, bl.a.
mangårdsbyggnaden. 1971 brann den ner och av det stolta Åminne finns
endast en förrådsbyggnad kvar på platsen.
Vällingklockan, som kallade folk till arbete
och vila, är placerad på Kläppgårdens bagarstuga och erinrar där om
mönstergårdens storhetstid.
Bodträskfors
Namnet finns inte omnämnt i handlingar före
1850-talet. Bodträskfors ligger lågt, år 1858 talas i
skiftesförhandlingar om ängar och fäbodvallar för Haradsbönderna,
1707 skrivs i handling att Harads Byamän hade näverskog och
vedebrand, flakar efter fågel, och gårdar för renfångst, efter
älvens södra sida.
Bodträskån med sina biflöden rinner ut i
Bodträskfors. 6 juni 1844 förvärvade, handels- och nämndemannen
Erik Hedström, bosatt på Kläppgården, av Harads Byamän,
tillstånd att anlägga sågverk i Bodträskån på Byamännens
skattemarker. Hedström ålades att anlägga en mjölkvarn, med
malningsrätter efter ägostorlek. Kammarkolegiet gav den 9 dec. 1847,
Hedström tillstånd att anlägga såg och 12 dec. kom tillstånd att
anlägga mjölkvarn.
Byggnationerna kom igång, 1856 fanns damm i
Spikselån, sågkanalen var rensad, kvarnen uppbygd. Kontors byggnad,
och bolagsaffär uppfördes rätt tidigt. Men bruket gav dåligt
ekonomiskt utfall.
Intressent i Hedströms bolag var köpmannen
Olow Bergman i Luleå, vilken avled 1849, hans familj, däribland
sonen C.O.Bergman bildade Bodträskfors Sågverksägare. Erik
Hedström gjorde snart konkurs, och handlare OD Sundberg övertog hans
andel i bolaget i 25 okt. 1857. Inspektör A.Sundbaum drev
verket vidare och förhandlade 1858 fram en lertäkter och plats för
ett tegelbruk, som uppfördes vid vägen ner mot Kamrum.
År 1860 kom C.O. Bergman till
Bodträskfors, 32 år gammal, med god utbildning, entusiastisk och
fylld av ideer. Han tog genast itu med att göra rationalisering och
modernisering och utbyggnad av bolaget. Sågen utvidgades och försågs
med 2 ramar, kantverk och hyvelmaskin bräder och fyrkantsvirke
flottades till Luleå för vidare utskeppning och export Han inriktade
sig på att trygga tillgång på timmer, och köpte in hemman av
fattiga ägare, som fick åboeavtal, och bo kvar på sina gårdar, och
kunde också inkallas som arbetskraft hos bolaget. Han hade stort
intresse för modernisering av jordbruket och gav åboerna lärdom om
bättre driftmetoder.
1865 bildades bolaget Bergman, Hummel & Co.
Detta bildades 1873 till aktiebolag. Förvaltare Bergman hade till en
början bott i kontorsbyggnaden, men 1869 var tiden mogen att uppföra
en mer ståndsmässig bostad. Den rosamålade Herrgården i
Bodträskfors, uppfördes i två plan, med 11 rum och kök, och med
verandor omslingrade av murgrönor. Runt herrgården anlades en 3
hektar lummig park, med växter och vattenkonst. Längst bort i
parken, uppe på Tempelbacken anlades ett lusthus där kulörta lyktor
lyste upp, och lättare förtäring kunde intas, medan brukets egen
hornmusikkår underhöll värdfolk och gäster.
Runt bruket, i hela samhället hade ett
stort antal byggnader vuxit upp. I Kamrum vid älven fann
ångbåtsbryggan, och stora magasinsbyggnader. Vägen upp till
herrgården passerade tegelbruket, med lerbråk, torkhus, tegelugn,
magasin samt en liten stuga, bostad för tegelmästaren. Närmare
parken omgavs vägen av en ståtlig aspalle. Ett stort s.k. bondstall
låg här, där besökare på bruket fick ställa in sina hästar,
därintill var redskapsbod och spruthus. Sågverksbyggnaderna var
uppförda jäms med Bodträskåns utlopp, till den första dammslussen,
(dammen hade 6 slussar), den var byggd av grovt virke och hade
”mansardtak”. Vid mörker användes gaslampor, och överst på taknocken
snurrade en plåtflagga med byggnadsåret utstansat. Efter kvarnen och
över dammen, som utgjorde körbro, kunde man korsa ån till dess södra
sida. Där var 2 stora arbetarkaserner uppresta, med 12-14 rum i
varje. Där stod också finnstugorna, och vid ån låg smedjan med
bostadshus, kolbod, bagarstuga och snickarverkstad.
Nedanför Herrgårdbyggnaden vid ån var
stallbyggnad med stallkammare för hästskötare. Spiltor för åkhästar
och arbetshästar, tjurar och oxar. Ladugårdslänga för kor, kättar
för kalvar, får, getter och höns. Grishus, magasinsbyggnader och
växthus med vinkast, jordkällare mm. Här arbetade kogubbar och
gummor, trädgårdsmästare, grisskötare, ladugårdspigor och drängar.
Här fanns också allehanda magasin, vedbodar och isbod. På backen
rätt upp från idan stod ytterligare en arbetarkasern.
I början av 1870-talet rådde högkonjunktur i
Europa och efterfrågan på trävaror var stor, Bergman hade sett till
att sågverket hade god tillgång på skog, genom att förhandla sig
till dispositionsrätt för avverkning omkring de vattendrag som
ingick i Bodträskåns vattensystem. Arbetskraften var billig, Svartlå
och Hednorets sågar brann 1866, Bergman hade ångbåtar och pråmar för
transport till och från Bodträskfors. Men de goda tiderna
kulminerade. Priserna sjönk, sågverksstrejken i Sundsvall ingav oro.
Ångsågarna hade utvecklats, och blev konkurrenter med bättre
kapacitet.
C.O Bergman, lämnade Bodträskfors 1888, då han
flyttade till Gällivare och där fortsatte sin entreprenörsgärning. (C.O
Bergman inköpte senare Sandträsk och byggde där upp ett
mönsterjordbruk, se Sandträsk) AB Bodträskfors hade bildats
och Emil Rutqvist tillträdde som förvaltare. Kvar var då en
nedsliten och gammelmodig verksamhet. Detta medförde att ägarbytena
duggade tätt. En del av bolagen hade prominenta aktieägare med namn
som K.A. och Marcus Wallenberg, men det gick nedför med
verksamheten. 1901 befinner sig sågen i förfall. 1913 köpte Svanö
AB, Bodträskfors skogar, 1915 börjar rivning och försäljning av
byggnader.
Idag står förvissa herrgårdsbyggnaden, kvar på
sin plats, men särskilt interiört är den helt ombyggd. Man kan i
naturen se spår av dammfästena, men mycket lite erinrar om den
livliga sågverksepoken. Bynamnet Bodträskfors finns kvar, och
Bodträskån, som tidigare benämndes Bodån. Samhället består av
till större delen nyare bebyggelse, all serviceverksamhet, som post,
affär, kiosk, skola har lagts ner. Så vi väntar på en ny
entreprenör, som liksom C.O. Bergman kan sätta sprätt på vår by.
Harads Belysningsförening
År 1917 bildades Harads Elektriska
Belysningsförening. ”Varde ljus”, blev parollen. Föreningen
tecknade kontrakt med Emil Rutberg, Bodträskfors för mark vid
Bodträskåns mynning för arrende med 500 kronor per/år. Offerviljan
bland befolkningen i Harads, Bodträskfors och Södra Harads var
enorm. Medlemstalet var högst 80, men 600 andelar om 50 kronor
såldes.
De första spadtagen togs hösten 1917, många
frivilliga dagsverken erlades, likaså stolpleveranser. Stenkistor,
nedströms Bosundön utfördes vintertid och blev som fundament till
högspänningslinjen. Anbudssumman för stationen var på 73 000kr och
en turbin om 120 hästkrafter från Finnshyttans Mek. Verkstad kostade
12000 kr. Kriget och kristider gjorde bygget till en mardröm, med
bristfälligt material, och stora fördyringar, det uppstod ”vidriga
omständigheter”, enl. styrelsens berättelse. Kostnaderna och
skulderna blev stora.
Man upptog banklån, men arrendekontraktet på
marken Edet 2:1 gjordes om till köp (32000:kr.)inkl. kvarnbyggnaden,
eftersom banken inte godtog borgen på ofri grund. Men därutöver
måste över 100 fastighetsägare ikläda sig personlig borgen, ”en
för alla, alla för en”. Edefors kommun nödgades också gå in som
garant för lånen, ändå måste fastighetsägarna, som gått i borgen,
bidra med ytterligare 70000:kr., vilket blev för många en mycket
tung börda.
Det elektriska ljuset kopplades på den 4 april
1918, den kvällen var det spelafton på ordenshuset i Harads, med
riksspelman Jon-Erik Öst. Mitt under föreställningen och till
tonerna av ”Dellens vågor” tändes lamporna för första gången. Ljuset
möttes av en varm applåd. Kraftstationen var i drift.
Men materialen var bristfälliga och störningar
på elnätet var inte sällsynt. Även bränder uppstod, det spekulerades
en tid om att det elektriska nätet kunde vara orsak till
kyrkobranden 3 maj 1918. Haradsbygden fick inte länge glädja sig åt
sitt kraftverk. 1924 inträffade en kortslutning i stationsbyggnaden,
som antändes och brann ner. Försäkringspengarna var låga och
skulderna stora. Föreningen slogs av pessimism, men beslöt att
utarrendera sitt elnät till patron AV Brattberg i Svartlå, ägare
till ett litet kraftverk vid Flarkåns utflöde och levererade el till
Svartlå och Bredåker. Tyvärr var kapaciteten ansträngd, vilket
fortsatte sen Svanö AB övertog kraftverket, bolaget installerade en
dieselmotor till hjälp, men situationen var ofta bekymmersam.
1946 såldes anläggningen till Edefors
Elförening, som samarbetade med Norrbottens Kraftverk. Därmed fick
elförsörjningen en bättre lösning.
Sandträsk
Omkring 1790-talet kom en nybyggare till
Sandträsk, Jöns Jönsson, son till soldat Jöns Visp, Nybygget drevs
på sedvanligt sett, med varierande ägare fram till 18 april 1887.
Carl-Otto Bergman, tidigare verksam inom sågverksindustri, se
Bodträskfors, var övertygad om jordbrukets värde i denna
landsända. Han köpte upp det gamla 1700-tals nybygget vid Sandträsk
sjö. Stället hade knappt kunnat föda en häst och två kor, men här
anlades 1887 ett mönsterjordbruk. Av tidigare bottenlösa myrar och
torra stenbackar skapades en edens lustgård. En stor mosse dikades
ut, och bar fram vajande sädesfält och gröna ängar.
Han uppförde en imponerande blågrå
herrgårdsbyggnad, med ett stort torn, med utsökt utsikt. Bostadsytan
var c.a 370 kvadratmeter. källaren fylldes med de finast viner,
champagne och andra ädla drycker. Här byggdes ladugård, hönshus,
tjänstebostäder, förråd, smedja, snickeri och höbodar. Han skaffade
in radsåningsmaskiner, spadharvar, tallriksharvar, kedjeharvar,
plogar, tröskverk, slåttermaskiner och allt som kunde ge en
framgångsrik odling. Gröpkvarn och benkross, vattenledning
monterades för att ge rinnande vatten, och i maskinhuset fanns två
ångpumpar för att ge tryck i ledningarna. I sågen kunde sågas och
hyvlas virke till byggnationerna
Grundträsket, torrlades genom dammsystem, och
på den bördiga bottnen odlades spannmål och foder till kreaturen. I
sjöarna runt gården bedrevs fiske med ryssjor, nät, långrevar,
mjärdar mm. Fisket gav gott tillskott till maten. För att bygga upp
denna gård krävdes en enorm insats av människor. Det mesta arbetet
utfördes för hand, men för att hålla trädgården i trim inköptes en
gräsklippningsmaskin.
Liksom i Bodträskfors och senare Fjällnäs
anlades växthus med odling av frukter och grönsaker som annars inte
växte i vårt klimat. Odlingen föranledde många utmärkelser i
huvudstaden och jordbruksmässor i landet. Dessutom blev överste Carl
Otto Bergman utsedd till ledamot av jordbruksakademin Wasaordern
erhöll han som belöning för det han tillfört länets industri och
jordbruk.
Även hemmanet Odjursberg lydde under
herrgården, Bergman ville anlägga en väg dit, han skulle själv
bekosta vägbygget, men anhöll om medgivande av byrådirektören i
Domänstyrelsen vid sitt riksdagsbesök i Stockholm. Byrådirektören
ville fundera på saken eventuellt tillsätta en utredning. Bergman
återvände till påföljande riksdag, men tyvärr utredningen var inte
klar. Ett år senare, gjorde Bergman åter igen en uppvaktning i
frågan. Men tyvärr, ärendet tålde att tänkas på. Då lär Bergman ha
klappat byrådirektören på axeln och sagt ” Ja, käre bror, tänk Du på
saken så mycket du vill, men vägen har varit i bruk länge”. Det har
varit, och kommer att förbli, svårt för en handlingskraftig person,
att anpassa sig till den mer flegmatiska byråkratin. Bergman
tillhörde inte de långa resonemangens och längbänkarnas man.
Vid riksdagens besök 1900, kunde de 150
riksdagsmännen som inbjudits att dricka kaffe, bese den pampiga
ladugården och räkna in 80 vita fjällkor och 14 hästar. Kreaturen
var ett föredöme vad gäller djurbesättning.. Avkastningen var hög,
och det fanns ett stort antal mjölkkrukor, mjölkkylar och annat som
kunde förädla produkterna. Produkterna roddes i mjölkbåten över sjön
till tågstationen för vidare transport. Besökare hämtades med ”Vhita
båten”. Förnödenheter och material fraktades med en färja över sjön.
Ladugården var försedd med elektriskt ljus, mycket ovanligt på den
tiden, och när tågen, i mörkret, passerade kunde resenärerna se hur
hela gården lystes upp av de elektriska ljusen.
I stallet fanns flera mycket dyrbara hästar.
Monark, värderad till 1200:- kronor, hade sällskap med Kastor,
Pollux, Calola, Matador, och många fler. Här stod även de väldiga
dragarna. Bland fjäderfäna fanns höns, ankor, gäss och svanar. Några
mycket dyrbara lapphundar tillhörde gården.
Den 21 juni 1901 befinner sig Överste Bergman
på sina ägor i Sandträsk, På eftermiddagen störtar han livlös till
marken, och han avlider plötsligt och oväntat, 73 år gammal.
Begravning skedde under storartade former den 28 juni 1901 i Luleå
kyrka. Bergmans sterbhus såldes egendomen Sandträsk. År 1903 var den
i C.J. Håkanssons ägo, men Bergmans sterbhus återköpte den för 75000
kronor på exekutiv auktion. Frågan om sanatorium för länet blev
aktuell och Sterbhuset erbjöd Landstinget att köpa egendomen till
ett pris av 50000 kronor, Landstinget avslog först erbjudandet, men
köpet fullföljdes under år 1906.
Sandträsk sanatorium
När länets sanatoriumfråga för bekämpning av
TBC blev aktuell kom flera platser på förslag, Boden, Älvsbyn,
Morjärv, Melderstein. Men utsedd Landstingskommittén underkände
dessa platser, då de inte var vindskyddade mot norr. Sandträsk var
den enda plats som uppfyllde ställda fordringar. Landstinget avslog
dock Bergmans sterbhus erbjudande om att köpa egendomen. Köpet
fullföljdes senare med 50000 kronor som köpesumma.
Det planerades och beräknades. 25000 kronor
skulle det kosta att ändra ett befintligt hus till sjukvärdigt
skick. Överstens gamla stall skulle med mindre ändringar kunna ta
emot ett antal sjuka. Kostnad inkl. utrustning 39000 kronor med
platser för 60 permanenta patienter och 25 sommarplatser. Kostnad
666 kronor per vårdplats och ett vårdkostnad av 1.70 kronor per
patient och dag. Egen läkare ansåg man inte behöva. En läkare, från
annat håll, skulle ge de sjuka tillsynen 1 gång per vecka.
Innan landstingsmötet 1908 hade riksdagen
fattat beslut om statsbidrag till tuberkulosanstalternas uppförande
och drift. Kommittén framlade därför ett nytt förslag, om att
uppföra ny särskild sjukhusbyggnad med 80 platser. Det dröjde 5 år
innan sanatoriet var färdigt och kunde ta emot de första
patienserna. Det berodde på principmotsättningar mellan landstingets
kommitté och statsanslagsgivande kommitté, som ville ha
anordningarna så primitiva som möjligt. Detta med motivering ”att
patienterna ej skola bliva bortskämda och förvända och inte trivas i
de gamla enkla förhållandena vid hemkomsten”
Den 13 september 1913 var den nyuppförda enkla
träbyggnaden färdig. Den var inredd med 59 vårdplatser, och fick
namnet ”Torpet” Men det visade sig snart att vården hade stora
brister, och kunde inte fylla ens de krav som den tidens
förhållanden kunde ställa på en tuberkulosanstalt. Maten måste bäras
250 m., från köket i herrgårdsbyggnaden ”Villan”. De sjuka måste,
till och från badet, bäras lika långt i den smällkalla vintern.
Köket och disklokal var dåligt och påtalades t.o.m. av
provinsialläkaren.
Vårdplatserna var helt otillräckliga, 150-200
sjuka personer väntade på vård. Ny utredning tillsattes 1919, och
1922 visade denna att länet var i behov av 457 platser. I 1924 års
landsting begärdes statsbidrag till nytt sanatoriumbygge. 1 miljon
anvisades1927, med tillägg att de befintliga 80 platserna skulle
behållas, samt utbyggnad ske med 200 platser. Landstinget beslöt att
bygga för 280 platser till en kostnad av 2 milj. kronor, men i
färdigt skick, 1931, hade kostnaden ökat till 3 milj. kronor. Den 1
april 1931 togs den nya huvudbyggnaden i bruk, den inrymde 288
platser, totalt kunde Sandträsk ta emot 409 patienter.
Fastigheterna runt om på egendomen togs i bruk
för personal som var i tjänst i vården. Dessutom byggdes en hel del
hus med personalbostäder. Sanatoriet hade som mest 4 läkare för
vården, när sanatoriet hade fullbeläggning. Under andra världskriget
byggdes E-paviljongen med 44 platser, för att ta emot flyktingar med
tuberkulos som kom till Sverige.
Sanatoriets verksamhet upphörde 1964, då
tuberkulosen genom vård och medicinering drivits bort, och då Boden
fick en lungklinik, som kunde ersätta sanatorievården.