|
|
Edefors
På Laxholmen i Edefors finns ett välbevarat fiskeläger från
1300-talet. Det är Europas äldsta i sitt slag och lockar många besökare.
Här finns också en av landets mytomspunna stenlabyrinter som är säregen
på grund av sitt läge långt in i landet. Delar av Engelska kanalen finns
kvar i Edefors. Där är det numera byggt ett kraftverk år 1962 vilket
innebar att den vackra forsen försvann men som nu kan ge 200 MW ström
istället vilket föredrar du? Edefors laxfiske
Man kan ana, att sen urminnes tider, har lax
fångats vid den laxrika Luleälvens forsar. Livet levdes efter
tillgång på föda, och efter egna lokala normer. Lagstiftarna levde
långt bort, men i takt med behov, från makthavare, att finna nya
inkomstkällor, började nya bestämmelser att gälla. Redan 1282, under
Magnus Ladulås tid, kom beslut om att ”alla norrländska och finska
strömmar, det som huvudfiske är, både, lax, ål,, sik och id skulle
lyda under kronan”. Fiskerätt kunde överlåtas, mot ränta till kronan
Genom ett kungl. överlåtelsebrev av den 2
februari 1327 får ärkebiskop Olof Björnsson, Kungsåren över
Hälsingland (dit vi räknades, vi lydde under Hälsingelagarna)
Johannes Ingimarsson, och två rika stormän, Nils Farthiesson och
Peter Ungi, ”hela den flod, som kallas Lulu, med omnejden, och även
dess bifloder” i förläning. Meningen var att stormännen skulle verka
som kolonisatörer för området.
Men deras huvudintresse blir att anlägga fasta
fisken i fiskrika älvar, Edefors blir den stora fångstplatsen..
Eventuellt lades grunden för fiskeläget på Laxholmen redan vid denna
tid. Fisken saltades och transporterades till bl.a. Stockholm. En
del såldes vidare till hansestäderna och övriga Europamarknaden.
Ett dokument från 1486, visar att
ärkebiskopens lott övergått till Uppsala Domkyrka. Samma år uppstår
en rättstvist med Lule sockenmän, som begärt att ”för sin fattigdoms
skull” få fiska lax i älven. Men de förbjuds av rätten. Lule älvs
lax ska fångas i Edeforsen och tillfalla de rika och mäktiga ägarna.
Efter Gustav Vasas reformation under 1500-talet övertar kungamakten
kyrkans rätt till laxfisket. Saltförsörjningen är ofta ett problem,
perioder av krig minskar import och höjer saltpriserna. Laxen kunde
bli skämd under transporten, och detta misshagade kungen.
Under 1600-talet finns ett dokument från
Häradstinget som fäller hård dom mot de ”hagalna ortsbor” som ger
sig på kronofisket. Det var Per Larsson, och hans son, från
Kläppgården, som försökt bedriva fiske vid Kriken.
12 juli 1621 donerar Gustav II Adolf i ett
privilegiebrev, mot taxa, del av fisket i Edefors till Luleå, som då
blivit stad, och behövde medel för sin uppbyggnad. 1675 (Karl IX)
fick Luleå nyttja fisket utan någon taxa Tidigt 1700-tal var
missväxtår och fisken går inte till. På saltboden, Laxholmen,
ristades årtalen in och i taket noterades hur högt vår- och
fjällfloden kom. Redskapen för fisket, kistor, bryggor och tinorna
fick ofta skador vid höga vattenstånd.
Luleå stads inkomster från laxfisket var under
århundradena betydande. 1886 köper Luleå in även den del, som kallas
Frälsefisket, som i drygt 500 år ägts av adliga och namnstarka
ägare, med namn som Oxenstierna, Sture, Bielke, Sparre, Trolle, Natt
och Dag m.fl. Luleå stad drev fisket i egen regi, med anställda som
även fungerade som vakter mot tjuvfiske. Efter 1889 utarrenderades
fisket, men efter sekelskiftet gick fisktillgången tillbaka och åren
1902-1906, var fisket stängt. Efter 1906 utarrenderades fisket i
5-årsperioder i huvudsak till folk i bygden.
Före sekelskiftet saltades och röktes laxen
innan transport, men med förbättrade transporter, främst genom
ångbåtstrafiken, kunde laxen sändas färsk i lådor med is. Efter 1926
skedde transport med bil eller buss. 1960 säljer Luleå stad
fallrätten för Edeforsen till Vattenfall, som byggde LAXEDE
KRAFTSTATION vid Drakaudden. Laxens väg upp till lekplatserna
stängdes för gott och laxfisket i Lule älv är nu ett minne blott.
Byggnaderna på Laxholmen har renoverats och
där finns gamla Fiskarstugan (1799), Rökboden (1702), Båthus,
Nyboden, Höboden, Isbod, Fårhus och ett idylliskt utedass.
Byggnaderna är byggnadsminnesförklarade. Utgrävningar har gjorts och
på 1980-talet upptäcktes och frilades en labyrint, liknande
återfinns vid kusten. Förmodligen har den tjänat som någon
besvärjelse för god fiskefångst, och måste som utvecklingen varit,
anses som något malplacerad, dock har den i gamla tider väl tjänat
sitt syfte. Under sommartid hålls Laxholmen öppen för allmänheten,
där sker försäljning av hantverk och förtäring .
DRAKAUDDEN och silverskatten.
Silver från Sarek transporterades under
1700-talet, via smältverket i Kvikkjokk, under drygt 40 års tid
förbi Edeforsen efter en kärrväg på fallets norra sida. För
silververkets räkning var även en båt i beredskap. Vintertid kom
lappar med silver i sina akkjor dragna av starka härkar. De drar
lättast i förvårnätterna, när nattkylan gör att skaren bär.
Sägnen berättar om lappen som en natt flydde
med silverlasten och grävde ner den på Drakaudden på andra stranden.
Med stolthet och mycket hemlighetsfullt berättas, om den förfader
som tog tillbaka silvret och gömde det. Samerna ansåg att vårt
kungahus alltför självsvåldligt brutit deras silvermalm.
Edefors Marknad
När Luleå älv var den stora kommunikationsleden
blev Edeforsen ett hinder och avbrott i trafiken, och därför en
naturlig samlingsplats. Under högsommaren blev det sed (hur gammal
vet ingen) att vid Överedet i Edefors hålla marknad. Tjärdalarna var
utbrända och tjärtunnorna forslade till älven, flottade till forsen
och uppstaplade på stranden. Birkarlar, (långt tillbaka) och senare
handelsmän gjorde uppköp och andra slog upp sina försäljningssstånd.
Folk från kusten kom med båtarna som
trafikerade älven. Edefors marknad var en stor händelse, inte bara
för den som bedrev handel, utan även för bygdens folk. Från omkring
liggande skogsbyar kom både unga och gamla för att. delta i handeln
och folkfesten. Förnödenheter av alla slag bytte ägare.
Bekymrade ledamöter i barnavårdsmyndigheten
skriver i ett protokoll på 1900-talet, att ”marknaden uppmuntrar
till osedligt leverne” och att antalet födda oäkta barn visade en
markant ökning, 9 månader efter tiden för marknaden. Tjärbränningens
tid var förbi, förbättrade kommunikationer, gjorde att varor fanns
att tillgå i affärer, och allt bidrog till att marknadsstånden
stängdes för gott, och den gamla marknaden upphörde 1941.
Marknadsplatsen kan ses i grönområdet på stranden vid piren från
engelska kanalens lämningar, och är klassade som ett fornvårdsobjekt.
Nedanför kraftstationen etablerades en ny
marknadsplats, år 1998, med byggnader, lönnkrog, köpbodar och
friluftsteaterscen. Projektet drivs lokalt för att synliggöra
Edefors historia.
Edeforsupproret se
engelska kanalen
Vid Edeforsmarknaden 20 juli 1865, utbröt fullt
slagsmål, spriten flödade, påkar, borrar, spett och spadar användes
som tillhyggen. Marknadsstånd slogs sönder och plundrades, folk
slängdes i älven, skott avlossades. Kanalbolaget hade
likviditetsproblem, löneutbetalningar hade uteblivit, och de många
utifrån komna arbetarna hade varit tvungna att sätta sig i skuld
till ortsbefolkningen. Detta ledde till irritation och små
sammanstötningar förekom mellan kanalarbetarna och ortsbefolkningen,
och kulminerade på marknaden.
Den 23 juli samlade sig arbetarna ånyo under
rusigt tillstånd, och då för att slå ihjäl alla norrbottningar som
besökte marknaden. Ortsbefolkningen fick fly mot Storsand och
Norrhed för att klara sig, och många blev skadade. Den enda polisen,
kronolänsmannen, rekvirerade hjälp för att få ordning på marknaden.
Med den nyinsatta båten Hedensfors anlände Landsfiskalen från Boden
med 50 militärer från Råneå plutonen. Lugnet återställdes. Tjugo man
anhölls och tio häktades. Dryga böter och även straffarbete utdömdes
senare i rättegångar. Det var i stort sett kanalarbetare
(utbölingarna) som ställdes till svars. Dock hade arbetarnas
bostadsbaracker blivit hårt åtgångna, med fönsterkross och annan
åverkan, vilken förorsakats av ortsbefolkningen.
Slagsmål i samband med marknad var kanske att
betrakta som ett ”normalt” inslag. Men här hade marknadsbesökarna
utökats med kanske hundratalet ”utbölingar” som lurats hit med
falska förespeglingar om goda löner och goda
anställningsförhållanden. Istället blev de inkvarterade i torftiga
arbetskaserner långt från hem och familj och kände nog förtvivlan
och irritation över uteblivna löner. Den socialt ointresserade
bolagsledningen hade nog stor skuld i det hela, det annars är det
svårt att förklara uppkomsten av liknande oroligheter vid Heden.
Ett kan fastslås, det var första gången under
industrialiseringsprocessen som militär utkommenderades mot
arbetare.
Masugnen i Edefors
Bergsrådet, Friherre Samuel Gustav Hermelin,
excentriker och en kolonisatör av stort format, kom att anlägga 10
järnbruk i länet. Malmtransporten var problematisk den skedde för
det mesta med renar eller hästar. Hermelin stod för tanken om
vattenväg genom kanaler och slussar i Lule älv, för att frakta
malmen, men kostnaden ansågs för stor. Hermelin fick privilegium för
masugnshytta i Edefors 1804. . Järn skulle framställas i masugn i
Edefors och vidareförädlas i en hammare och smedja i Svartlå,
nedströms vid Lule älv.
Malmtransporterna var problematiska, ett par
av övriga bruken brann ner, exporten försvårades och så kom kriget
1808 – 1809. Svartlå var i drift 1805 till 1808, men upphörde när
byggnaderna förstördes av att strandkanten gröptes ut av vårfloden
Hermelin meddelade Bergskollegiet år 1811, att en stångjärnshammare
skulle tas i bruk nov. 1812. Men innan dess hann Hermelin gå i
konkurs. Anläggningarna i Edefors och Svartlå kom att förfalla. År
1817 hade dammbyggnaderna spolierats, grävningarna för masugnen
rasat ihop, kolveden förmultnat, arbetarbostäderna förfallit.
Carl XIV Johan köpte 1820, Svartlå och Edefors
hemman. 1827 meddelas att utanmurarna till masugnen redan var
uppförda, ny grund hade grävts 1825. År 1829 var hytta till ¾
uppförd. Det ofullbordade järnbruket i Edefors drabbades av brand,
och huvudbyggnaden brann ner.
Rester av den ofullbordade anläggningen kan
idag iakttagas i terrängen strax ovan Forsträskåns mynning, ovanför
piren för kanalbygget. Ruinerna av dammbyggnad och masugn (fornvårdsobjekt)
samt rester av en vattenkvarn kan synas i bäcken då inte
vattenståndet är så högt.
Engelska kanalen
Gällivarebolaget, hade av Oscar I, köpt Gällivareverket, som
1861ombildats till Gällivarebolaget och senare Gällivareaktiebolag.
Planer fanns på att anlägga järnväg från Malmfälten till kusten. Man
misslyckades med att anskaffa kapital, järnvägsplanerna knöts till
kanalplanerna, gällivaremalmen skulle fraktas med tåg till Norrvik
vid Lule älv, därefter på pråmar via kanalväg ner till kusten. Detta
skulle bli en billigare lösning än järnväg hela vägen.
Gällivareaktiebolaget sökte riskvilligt kapital i England och The
Gellivare Company Limited, med säte i London, registrerades 25
febr.1864 och introducerades på börsmarknaden av väl ansedd engelsk
bankirfirma.
Planeringsarbetet för forsarna Heden och
Edefors påbörjades 1864. Projektet, i folkmun benämnt ”engelska
kanalen” var stort. Löjtnanten Robert Schoug, vid väg- och
vattenbyggnadskåren, hade projekterat och fungerade som
byggnadsansvarig. Arbetskraft hade anskaffats från hela Sverige, där
man lockade med bra arbete och tillgång på mark att bruka. Som mest
uppgick arbetsstyrkan till 1486 män, därav i Edefors ett par hundra
personer, men lönerna utbetalades oregelbundet.
Ekonomin för bolaget var ansträngd, hösten
1865 permitterades flera anställda, och 16 dec. meddelades från
London att all utbetalning upphörde. Arbetet hade framskridit ganska
långt och var till 2/3 klart. Schoug föreslog att arbetet skulle
fortgå i mindre skala tills bolagets ekonomiska situation ordnats
upp. Under 1866 fortsatte så arbetet, men vid nyårsskiftet var
bolaget i skuld till samtliga som hade del i projektet.
Bolaget avvecklades 1867, Luleå rådhusrätt
förklarade bolaget i konkurs, år 1871, var bolaget upplöst. Kvar i
Edefors och Hedens trakter lämnade projektet kvar fattigdom och
bitterhet. Efter älven finns ruinerna av det så storslagna arbetet,
som aldrig kom till användning. I Edefors finns stenpiren och rester
av den utgrävda kanalen.
Under sommaren varje år så serverar
Harads Hembygdsförening Kaffe o Laxsmörgåsar i det gamla fiskelägret på
Laxholmen samt lokala alster säljes.
Detta arrangemang är mycket
uppskattat av alla som besöker Laxholmen Besök detta i sommar |